W tej „paczce” niemal wszystko , co związane z egzaminami zewnętrznymi, a co ma ulec zmianie.
Naturalną konsekwencją zmiany będzie rezygnacja z dniem 1 września 2016 roku z prowadzenia ewidencji egzaminatorów w zakresie sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku szkoły podstawowej.
2. Drogą prowadzącą do tego samego celu ma być zobowiązanie
od roku szkolnego 2017/2018 CKE do udostępniania we wrześniu szkołom (w obecnym stanie prawnym:
gimnazjom) elektronicznej wersji testów
diagnostycznych, z których każda szkoła będzie mogła, na zasadzie
dobrowolności, skorzystać w celu wstępnej oceny poziomu wiadomości i
umiejętności uczniów rozpoczynających w
niej naukę. Testy diagnostyczne będą przygotowywane w zakresie
analogicznym do obecnie przeprowadzanego sprawdzianu w klasie VI szkoły
podstawowej, CKE opracuje i udostępni także wskazówki dla ich oceniania. Prace
uczniów będą sprawdzali nauczycieli szkoły przeprowadzającej badanie, także w
szkole zostaną podjęte decyzje o wykorzystaniu wyników (np. ich wprowadzenie do
kalkulatora EWD, ale także- znając niedobrą tradycję części szkół- do
wystawienia ocen cząstkowych).
Szkoły podstawowe, jeśli zechcą poznać
zanimizowane wyniki swoich absolwentów będą musiały porozumieć się w tej
sprawie z gimnazjami.
3. Sprawdzian szóstoklasisty rzeczywiście miał
niewielki wpływ na rekrutację do gimnazjów- absolwenci szkół podstawowych mają
zagwarantowane miejsca w gimnazjach rejonowych. Rekrutacja w trybie
konkurencyjnym dotyczy jedynie publicznych szkół/oddziałów dwujęzycznych, międzynarodowych, sportowych i mistrzostwa sportowego –wyniki sprawdzianu
były w nich jednym z kryteriów naboru. Zgodnie z propozycją zostaną zastąpione ocenami z języka
polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego, wymienionymi na świadectwie
ukończenia szkoły podstawowej.
Wynik ze sprawdzianu przeprowadzanego w klasie VI
szkoły podstawowej mógł stanowić jedno z kryteriów branych pod uwagę w
postępowaniu rekrutacyjnym na wolne
miejsca w publicznych gimnazjach. Rezygnacja z przeprowadzania tego sprawdzianu
niczego w tym przypadku nie zmienia, ponieważ organy prowadzące ustalając
corocznie kryteria naboru mogą zastąpić to kryterium innym, np.
przyznając punkty rekrutacyjne za oceny na świadectwie ukończenia szkoły
podstawowej.
4. Nie proponuje się żadnych istotnych zmian w
formule egzaminu gimnazjalnego (poza prawem do sfotografowania pracy
przedstawionej egzaminowanemu do wglądu) - zapewne w związku z niejasną wciąż przyszłością
gimnazjów.
5. W zasadzie kosmetyczne są zmiany dotyczące
egzaminu maturalnego i potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Kosmetyczne- z
punktu widzenia szkoły czyli faktycznego realizatora większości procedur
maturalnych.
Jeśli popatrzymy jednak na ich znaczenie dla instytucji odpowiedzialnych za przygotowanie tych egzaminów i ustalenie wyników oraz samych zdających – zmiany są istotne i mogą nieźle zamieszać w kalendarzu wakacyjno-urlopowym maturzystów i pracowników CKE i OKE.
Jeśli popatrzymy jednak na ich znaczenie dla instytucji odpowiedzialnych za przygotowanie tych egzaminów i ustalenie wyników oraz samych zdających – zmiany są istotne i mogą nieźle zamieszać w kalendarzu wakacyjno-urlopowym maturzystów i pracowników CKE i OKE.
Ich istotą jest nadanie,
od przyszłego roku, osobom przystępującym do egzaminu maturalnego oraz egzaminu
potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie prawa odwołania się od ustalonego
przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej wyniku weryfikacji sumy
punktów z części pisemnej egzaminu maturalnego i części pisemnej egzaminu
potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie do Kolegium Arbitrażu
Egzaminacyjnego, składającego się z doświadczonych egzaminatorów oraz
ekspertów, specjalizujących się w danej
dziedzinie nauki. Więcej o
procedurze odwołania napiszemy po jej przyjęciu przez Parlament- obowiązywać
ona będzie bowiem najwcześniej od 1 stycznia 2017.
Tutaj zauważmy jedynie, że trwać
ona może nawet 35 dni od dnia przekazania odwołania przez dyrektora OKE do CKE.
Jeśli dodamy do tego czas trwania procedury weryfikacyjnej (przeciętnie 10- 14
dni) to w połączeniu z informacją, że cały proces może rozpocząć się najwcześniej
w ostatnich dniach czerwca (przekazanie wyników matury zdającym) - ostateczny wynik może być ustalony nawet w
połowie sierpnia – czyli po zakończeniu rekrutacji na wyższe uczelnie (a
przynajmniej ich oblegane kierunki). Uczelnie wyższe zobowiązano więc w
projekcie do uwzględnienia w uchwale rekrutacyjnej zasad przeprowadzenia
rekrutacji uzupełniającej dla tej kategorii kandydatów.
6.
Wcześniej, bo już w tym roku szkolnym osoby wnioskujące o dokonanie
weryfikacji przyznanej liczby punktów będą mogły wykonywać fotografię swojej pracy
egzaminacyjnej podczas dokonywania wglądu. Od przyszłego roku uprawnienie to będzie przysługiwało również uczniom
przystępującym do sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego;
7. Porządkujący charakter ma ustalenie, że w przypadku gdy uczeń lub absolwent wystąpi z
wnioskiem o weryfikację sumy punktów z egzaminu maturalnego i egzaminu
potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, dyrektor okręgowej komisji
egzaminacyjnej będzie zobligowany wyznaczyć do tej weryfikacji innego egzaminatora niż tego, który sprawdzał i oceniał pracę.
8.
Podobny charakter ma zapis, że opłata za egzamin maturalny (oraz egzaminy eksternistyczny potwierdzający
kwalifikacje w zawodzie i nie będzie podlegała zwrotowi w przypadku gdy
zdający zgłosi deklarację, ale do egzaminu nie przystąpi. Przypomnijmy, że dotyczy to absolwentów, którzy
po raz trzeci i kolejny przystępują do egzaminu maturalnego z tego samego
przedmiotu obowiązkowego lub z tego samego przedmiotu dodatkowego.
9. Ważne dla pewnych grup zdających są kolejne zapisy porządkujące:
a) absolwent, który ze względu na
niepełnosprawność lub stan zdrowia
trwale nie posługuje się mową, jest zwolniony z części ustnej egzaminu maturalnego,
b) dostosowanie warunków przystąpienia do egzaminu maturalnego dla absolwentów niebędącym obywatelami polskimi, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu odbywa się na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej i może dotyczyć wszystkich przedmiotów egzaminacyjnych, z wyjątkiem języka obcego nowożytnego, języka mniejszości narodowej, mniejszości etnicznej lub języka regionalnego, w przypadku których ograniczona znajomość języka polskiego nie jest uzasadnieniem dla zastosowania dostosowań,
c) prawo zwolnienia z przystąpienia do danego zakresu albo poziomu odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego z danego przedmiotu albo części pisemnej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz przyjmowania laureatów i finalistów w pierwszej kolejności do szkół publicznym pozostawiono tylko laureatom i finalistom olimpiad przedmiotowych odbierając je laureatom i finalistom turniejów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz